BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS


Tuesday, January 24, 2012

Change =)

Assalamualaikum. Heyyo everyone !
Kehidupan sebagai seorang lepasan SPM yang tak cari kerja sambilan sangatlah bosan.
Tidur, makan, online, makan, tidur, online, makan, and so on.

Title ni mengingatkan aku dekat Hyuna la, yang kumpulan 4Minute tu.
Kan ada lagu dia yang tajuk Change.
Tapi aku tak suka la Hyuna tu, seksi melampau-lampau.
Ada lagi satu lagu yang dia duet dengan sapa ntah, yang kumpulan Shinee kot. Lagi ah !

Haah, sudah ! Mengarut pasal K-Pop pulak.
I'm not a fan, okay. Tapi aku ambik tau jugak.
Hahahaha.

"People change. Either in a negative or a positive way."
"People change without realising the changes in themselves."

Those lines may be sound a bit wrong, I read those somewhere else, tak ingat.
tapi bukan sebijik sejibun macam tu la, maksud dia macam tu, stuktur ayat, tak ingat.
Hahaha.

Well, actually, aku agak serabut.
Kalau orang tanya apa yang aku nak jadi ? Man, that's a tough one.
Aku pernah kena marah dengan cikgu sebab aku taktau apa yang aku nak buat in the future.

Orang taktau, aku sebenarnya dah set my own goal.
Tapi aku tak dapat sokongan.
Even my own parents pun tak sokong. Sedih tau tak ?

Dah la, malas nak cerita pasal tu.
That's why aku nak tulis pasal "CHANGE"
I want to change, into.. ?
Not sure, tapi mesti la berubah menjadi seseorang yang lebih baik.

Aku dah bincang pun dengan kakak, kakak setuju.
Lepas tu cakap dekat mama, mama pun bagi green light.
Perubahan apa yang aku mengarut ni ? Hahahahahahahahaha.
Biarlah aku dan Allah ja yang tau. *Gotcha!*

Sebenarnya, nak berubah ni bukannya sesenang power rangers menjerit 'bertukar!' tu.
Kalau kita berhasrat nak berubah menjadi someone better, kita kena ingat,
tanggungjawab kita akan jadi lebih besar.
So kita kena prepare physically and mentally.
Jangan la jadi macam hot hot chicken poops. Hahaha

Sebagai contoh, seseorang tu tak pakai tudung, nak pakai tudung.
Sebenarnya, tu memang benda wajib yang kita sebagai orang Islam kena buat pun kan.
So nak tak nak, kita kena pikul tanggungjawab tu. :D

Or satu lagi contoh, yang pakai tudung biasa, pastu nak pakai tudung labuh.
Kalau dah pakai tudung labuh, kita kena tau tanggungjawab kita.
Tanggungjawab apakah ? Hmmmmmm... menjaga imej Islam of course !

Secara automatiknya, kita kena jaga tingkahlaku. Maksud aku kat sini bukannya jadi hipokrit, berpura-pura baik depan orang.
Tapi kita kena ingat, kita kena jaga adab, batas-batas kita semua tu.
Nak jadi gila-gila dengan tudung labuh tu boleh. Tapi dengan keluarga terdekat, ataupun dalam rumah ja la. :)

Tu kalau berubah ke arah yang positif.
Kalau negatif pula, rasanya contoh yang paling senang, culture shock ah.
jangan salah tafsir maksud culture shock, tak semestinya culture shock tu semua negatif,
ada jugak yang kena culture shock, but in a positive way.
My sister for example. Okay, to be honest, aku sangat bangga dengan kakak aku.

Dulu sebelum dia pegi sekolah teknik, semua adik beradik bangkang.
Ada yang cakap, teknik tak tekankan ilmu akhirat la, banyak gejala sosial la.
But in the end, kakak aku jadi someone she is today,lepas dia pegi sekolah teknik.

See ? Kita tak boleh nak salahkan persekitaran semata-mata.
Selagi iman kita kuat, insyaallah Allah akan pelihara kita.
Kalau kita nak buat satu-satu keputusan, tepuk dada, tanya iman. :)


Writing is my passion. Please enjoy yourselves while reading it. :)

0 Kepochi: